Aile Terapisi

Psikolog Aysel Yıldırım > Blog

Sistematik Çift Terapisi Nedir?

Aile  ve çift terapisi  insanların yaşamlarındaki önemli kişilerle ilişkileri ve sosyal ağları bağlamında ortaya çıkan sorunları ele alır. Bireye odaklanan psikodinamik veya bilişsel-davranışçı terapi gibi diğer psikoterapi yaklaşımlarının aksine, öncelikle sosyal bir birim olarak aile sistemini hedefleyen, iyi bilinen bir psikoterapi yaklaşımıdır. Aile terapisi ve sistemik uygulama heterojen bir alandır; çeşitli ilkeleri ve yol gösterici varsayımları paylaşan farklı okullar ve modeller vardır. Aile terapisinin amaçlarından bazıları, örneğin, farklı düzeylerde aile işlevlerinin iyileştirilmesi, aile üyeleri arasında karşılıklı anlayışın ve duygusal desteğin geliştirilmesi, çeşitli yaşam ikilemleri ve durumlarında baş etme becerilerinin ve problem çözme stratejilerinin geliştirilmesi vb. olabilir.
Geleneksel olarak aile terapisi, aile üyeleri arasındaki etkileşimlere, aile ilişkilerinin kalitesine, aile gelişiminin ve işleyişinin çeşitli yönlerine ve benzerlerine odaklanmıştır. Bununla birlikte, aile terapisi, ailenin ait olduğu topluluk, toplum ve kültür gibi daha geniş sistemlerin rolünü vurgulayan sözde sistemik varsayımlara veya bağlamsal perspektife dayanır.

Çoğu aile terapistinin uygulamasının temelini oluşturan sistemik bakış açısı, bireyin sorunlarını insanların yaşadığı farklı bağlamlarla ilişkili olarak görür: örneğin, bir çift ilişkisinde bir partner olarak, bir aile üyesi olarak, belirli kültürel ve kültürel özelliklere sahip bir kişi olarak. /veya dini bağlılıklar, aynı zamanda sosyo-ekonomik koşullar ve siyasi süreçler de dikkate alınarak. Sistematik uygulama, ‘bağlam’ı, bireyin psikolojik gelişimi ve duygusal esenliği için çok önemli bir şey olarak görür.
Bir aile terapisi seansı genellikle 60-90 dakika sürer; seanslar arasındaki aralıklar, sunulan sorunlara, aile üyelerinin ihtiyaçlarına, tedavinin aşamasına ve diğer değişkenlere bağlı olarak bir ila birkaç hafta arasındadır. Bu konulardaki kararlar, müşterilerle ve ilgili diğer profesyonellerle işbirliği içinde müzakere edilir. Tahmini zor ve büyük farklılıklar gösterse de, aile terapisi tedavisinin ortalama süresi 6 – 20 seans arasında değişmektedir.

Aile terapistleri genellikle odada birden fazla aile üyesiyle çalışır, ancak uygun olduğunda örneğin çocuklardan ayrı ebeveynlerle bireysel seanslar veya toplantılar da sunulur. Bazı aile terapisi modelleri, bir yardımcı terapist veya bir ekiple işbirliğini içerir. Sistemik pratisyenlerin özellikle çekirdek aile birimine odaklanmak yerine aileler etrafındaki profesyonel ve/veya sosyal ağlara müdahale edecekleri zamanlar da vardır. Aile terapisinin hem uzunluğu hem de ortamı, bir terapist ve bir aile arasındaki işbirliği ve karşılıklı anlaşmanın sonucudur.

Aile terapisinden ve/veya sistemik uygulamadan kimler yararlanabilir?

Aile, insanlar için hem büyük bir destek kaynağı hem de sıkıntı, yanlış anlama ve acı kaynağı olabilir. Bu nedenle, amaç aile üyelerinin birbirlerini destekleme becerilerini geliştirmek olduğunda, aile terapisi ve sistemik uygulama önemlidir. Aile üyelerinin kaynaklarını destekleyici bir şekilde daha verimli kullanmalarını sağlamak, üyelerin aile gelişiminin geçiş aşamalarını veya ciddi bir hastalık veya bir aile üyesinin ölümü gibi stresli yaşam olaylarını yönetmesine yardımcı olmak için hayati olabilir.

Genel olarak konuşursak, aile üyeleri arasındaki ilişkileri ve ailenin işleyişini ve destekleyici rolünü etkileyen herhangi bir durum veya sorun, sistemik aile terapisinden yararlanabilir. Benzer şekilde, bir bireyin aile ve daha geniş bağlamlarla olan ilişkilerinde hayatını etkileyen herhangi bir sorunu, sistemik bir yaklaşımdan fayda sağlayacaktır. Bir kişinin ailesinden veya sosyal çevresinden başkalarını tedaviye dahil etmek, o kişinin patolojik hale gelmesinden kaçınmaya yardımcı olabilir ve aynı zamanda sorunu daha etkili bir şekilde ele alabilir.
Aile terapisi, kriz zamanlarında ve ayrıca uzun süredir devam eden sorunlarla ilgili olarak yararlı olabilir. Aynı zamanda, davranışsal bir zorluk gibi sorunların, örneğin suçluluğa dönüşmesi veya akıl sağlığının bozulması gibi sorunların önlenmesine de hizmet eder. Bir ailenin aile terapisinden yararlanabileceği sorunlardan veya durumlardan bazıları aşağıda listelenmiştir.

• Sağlık sorunları, özellikle kronik fiziksel hastalıklar Psikosomatik sorunlar
  • Çocuk ve ergen ruh sağlığı
  • yetişkin ruh sağlığı
  • Psikoseksüel zorluklar
  • Alkol ve diğer madde kötüye kullanımı
  • Ayrılma ve boşanma sorunları dahil evlilik sorunları
  • Koruyucu aile bakımı, evlat edinme ve ilgili sorunlar
  • Aile yaşam döngüsü ve yaşam sorunlarının geçiş aşamaları
  • Ebeveynlik becerilerini ve aile işlevselliğini teşvik etmek
  • Okulla ilgili sorunlar
  • İşle ilgili problemler
  • Travmatik deneyimler, kayıp ve yas
  • Sosyal, siyasi ve dini çatışmalar nedeniyle aile hayatının bozulması

Sistemik bakış açısına dayalı aile terapisi, öncelikle aileye ve bireyin diğer ilişkilerine odaklanan özgün bir psikoterapi yaklaşımıdır. Çok çeşitli özel koşullarda etkililik ve etkililik konusunda güçlü kanıtlara sahip, iyi araştırılmış bir yaklaşımdır. Aile terapisinin sağlanması aşağıdaki nedenlerle önerilmelidir:

• Aile odaklı çalışma, toplumun geneli için ciddi bir yük haline gelebilecek çeşitli sorunları önleme aracı olarak önemlidir.
  • Aile terapisi, çocukluk ve ergenlik dönemindeki çeşitli duygusal ve davranışsal sorunların önlenmesi ve tedavisinde oldukça etkili bir yaklaşım olarak kabul edilmektedir.
  • Aile terapisi, aile üyelerinin zihinsel ve fiziksel hastalıklar da dahil olmak üzere çeşitli stresli durumlarda birbirlerine destek sağlamak için kendi kaynaklarını kullanmalarına yardımcı olabilir.
  • Uygun şekilde eğitilmiş aile terapistleri ve sistemik danışmanlar, becerilerini ekip çalışmasını ve problem çözmeyi teşvik edebilecekleri organizasyonlar ve kurumlar gibi çeşitli bağlamlarda kullanabilirler. Ayrıca sosyal ve politik krizlerde çatışma çözümü ve müzakere süreçlerine katılabilirler.
  • En geniş anlamıyla sistemik bir bakış açısı, sağlıklı bir toplumun temel taşları olan dayanışma, hoşgörü, güven ve iş birliğinin güçlendirilmesine katkıda bulunabilir.

Popular Services

Get appointment